Bitter


Känner mig nere, lätt irriterad
och förbannat bitter över livet.

Hur många gånger till kommer jag palla
att höra om hur jobbigt 
vissa har det på sina arbeten.
Det saknas resurser och man
går in i väggen för det är så jobbigt.

Om jag vantrivdes så mycket med 
mitt arbete skulle jag söka
mig vidare. Om jag mådde dåligt
över det varje dag, så skulle jag
ta en rejäl funderare på om 
jag verkligen ska vara kvar.
Oavsett hur mycket jag tycker
om mitt yrke. 

Skulle mitt jobb påverka mig så
mycket skulle våran familj gå
under ganska fort. 
Vi kan under inga omständigheter
låta våra jobb ta så mycket energi.

För hos oss finns en resurs krävande
tjej. En tjej som behöver tillsyn
och hjälp dygnet runt. Hon klarar
mycket själv men mycket fungerar
inte alls stundtals. 

Den här tjejen har en livslust som
få har. Hon ser sällan problemen
utan ler sig oftast igenom dagen.
När hon blir missförstådd eller
de dagar mamma o pappa har 
låtit sig påverkas för mycket på jobbet
är tuffare. När orken inte räcker till.

Det här är våran vardag, 
varje dag året om.
Jag blir provocerad av att man
tycker synd om sig själv 
när man själv har möjlighet att påverka.

Vissa saker går inte att påverka,
dom lever man med.
Men man kan göra det bästa av situationen och leva här och nu.

Ja, jag skäms över min bitterhet.
Önskar jag kunde låta det bara vara.
Ibland rinner bägaren över,
för att minska risken att skrika rakt ut
så hamna allt här.

Vi har mycket att lära oss,
hemma hos oss övar vi oss 
varje dag att se på livet genom Ebba.






Kommentarer
Eva

Jag kan känna igen mig i det där. En person berättade för mig om sin förskräckliga morgon. Hans fru hade tappat pluppen på örhänget, och de hade fått leta och leta. Jag hade god lust att berätta om min morgon som började med att jag gett dottern buccolam eftersom hon var medvetslös. Men man vill inte berätta allt för vem som helst.

Många klagar i onödan på alldeles för mycket. Men de allra flesta lever inte ett liv som är så här " på liv och död" som vi gör. Många har inte några Ebbaögon att se livet igenom heller...

2015-04-06 @ 18:14:29
Ann

Kram o styrka 💜

2015-04-06 @ 19:02:40
URL: http://ketogenmat.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

barnmedepilepsi

En blogg om hur vardagen går ihop, tillsammans med epilepsi.

RSS 2.0